MULTIMEDIA

Rhombi, Jounk en De Vijfde Wand (Lichtlijnen) zijn drie muziekwerken van de moderne componist Kees van Unen. De klanken van het 30 jaar oude stuk Rhombi laten zich associëren met de geur van aarde. Samen hebben we in een multimediaproject daar beelden bijgeplaatst van grond en water, deels ontleend aan mijn fotoproject Transitolandschappen.

 Jounk is deels op muziek gezet en deels improvisatie voor de saxofonist Hans de Jong. Hij op zijn beurt reageerde ook weer op mijn filmbeelden van de pont over het IJ. Hij geeft daarmee wereldwijd masterclasses.

De muziek voor De Vijfde Wand (Lichtlijnen) is geschreven voor mijn gelijknamige fotoserie van geëxtraheerde beelden van een oude kaaszolder en tijdens manifestatie Schok aldaar geprojecteerd in de oorspronkelijke ruimte. 2012-2014.

Voor de KCB-tentoonstelling Onder De Leden (2013) in Kranenburgh te Bergen is een staande film gemaakt van een tegenoverliggende glazen wand, op ware grootte geprojecteerd. Bezoekers werden in verwarring gebracht in hun oriëntatie.

Onder de titel ‘Chaos in Schoonheid’ leverde het KCB in 2014-2015 op eigen wijze haar bijdrage aan de Lucebert-tentoonstelling in Kranenburgh. Veertig leden van het KCB lieten zich inspireren door Luceberts gedicht uit 1952, ik tracht op poëtische wijze , dat over schoonheid en zijn manier van werken gaat. Kunstenaars werd gevraagd hun fascinaties voor het werk in het nagebouwde atelier van Lucebert toe te lichten (in samenwerking met Ton Voermans).

Aan de expositie De Vrouwelijke Blik (KCB, 2015) deden alleen vrouwelijke kunstenaars mee. De centrale vraag was, hoe zij als kunstenaar kijken naar vrouwen, het vrouw-zijn, de wereld om hen heen en hoe dat hun werk beinvloedt: is het feminien, masculien of een tussenvorm. Hoe verbeelden zij dat en hoe beoordelen anderen hun werk? Dat werd in een documentaire vastgelegd (in samenwerking met Ton Voermans) en is bij het KCB op dvd verkrijgbaar.

In de tentoonstelling Salon Nieuwe Leden 2016 presenteerden tien kunstenaars die in 2015 lid geworden zijn van het KCB hun werk. Wim Starkenburg maakte speciaal voor deze gelegenheid een “wandtekening” Borderlines geïnspireerd op de ruimte. Werk in situ. Van het hele proces werd een documentaire gemaakt.